Dětská skupina Mikeš a Mikeš II
„Spokojené děti – spokojení rodiče.“
Plán výchovy a péče (dále jen PVP) je zaměřen na rozvoj schopností, kulturních a hygienických návyků dítěte se zaměřením na formování osobnosti dítěte a fyzický a psychický vývoj dítěte. V zařízení péče o děti se nepoužívají tělesné ani psychické tresty, předchází se ponižování dětí, eliminuji se prostředky a situace, které se jakkoli dotýkají důstojnosti dítěte nebo které jakkoli ohrožují jeho zdraví, tělesný, citový, rozumový a mravní vývoj. Případné nastalé problémy jsou bez odkladu diskrétně konzultovány s rodiči dítěte. Zpětná vazba a udržování vzájemného vztahu mezi zařízením péče o děti a rodiči patří mezi základní principy zařízení.
PVP zahrnuje rozmanité aktivity pro všestranný rozvoj dítěte. Respektuje individuální potřeby dětí. Aktivity jsou přizpůsobené vývojovým fyziologickým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám dětí dané věkové skupiny a uplatňuje se integrovaný přístup.
Veškerá péče a výchova sleduje se tyto rámcové cíle (záměry):
- rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání;
- osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost;
- získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Stanovováním si dílčích cílů směřujeme k rozvoji klíčových kompetencí:
- kompetence k učení;
- kompetence k řešení problémů;
- kompetence komunikativní;
- kompetence sociální a personální;
- kompetence činnostní a občanské.
Na základě všeobecných cílů a klíčových kompetencí rozdělujeme naše hlavní aktivity do několika bloků:
ROZUMOVÝ BLOK
( předškoláček, didaktické hry, odpoledne s Logico Piccolo, logopedie)
Rozumový blok představuje nejširší blok realizovaný v průběhu celého týdne, jelikož zahrnuje rozvoj poznání, jazykový rozvoj (čeština) a rozvoj matematických představ.
Třikrát do týdne se nejstarší děti setkávají s Předškoláčkem, který je do školy připraví tak, aby co nejlépe zvládly nejenom jiný režim, ale i obsahově náročnější složení školního programu.
Didaktické hry a práce s Logico Piccolo představují odpoledne, kde si děti hravou a zábavnou formou osvojí různé dovednosti v oblasti matematiky (počty, geometrické tvary), přírodovědných reálií, prostorového vnímaní a jazyka.
Logopedická prevence je působení nejen ve smyslu předcházení poruchám komunikačních schopností, ale i ve smyslu pokynu pro optimální stimulaci řečového vývoje. V moderní logopedii se čím dál více dostává do popředí snaha předcházet poruchám komunikačních schopností – logopedická prevence:
- primární – zdravé dítě se musí naučit správné mluvit, osvojit si správné komunikační návyky;
- sekundární – jedincům s narušenou komunikační schopnosti věnovat takovou speciální péči, aby dokázali přiznat své nedostatky, aby nedocházelo k deformaci osobnosti.
ETICKÝ BLOK
(etikáček)
Děti se nejenom v rámci Etikáčka, ale v průběhu celého dne, učí utvářet seberegulaci chování, zvyšovat interpersonální kompetence a autonomii. To znamená, že se posiluje samostatnost, tvořivost, osobní integrita a utváří se základy osobní zodpovědnosti dítěte. Osvojuje si mravní návyky a utváří si základy kultivovaného chování, zvyšuje se emocionální a sociální inteligence, posiluje se kooperativní chování, osvojuje si nenásilné řešení konfliktů, osvojuje si schopnost porozumět, akceptovat a respektovat jiné.
POHYBOVÝ BLOK
(tělovýchovné cvičení, tělovýchovné chvilky, hry s padákem, pohybové hry, tenis, golf, bruslení, turistika a sporty v přírodě)
Děti si osvojují nové pohybové a senzomotorické dovednosti, správné držení těla, správnou chůzi, poznávají vlastní pohybové dovednosti a pohybové možnosti a získávají průpravu k některým sportům.
Bruslení se organizuje v průběhu zimních měsíců. Jde o činnost, při které se rozvíjí odvaha, obratnost, dítě se učí rovnováze. Zároveň se rozvíjí sociální dovednosti (musí dávat pozor na sebe a druhé, dodržovat pravidla). Dítě je v neustálém pohybu, v bezprašném prostředí, otužuje se pohybem i při snížených teplotách.
Tenis je činnost zaměřená na rozvoj obratnosti, rozvoj koordinace ruka – oko, na rozvoj hrubé motoriky, vytrvalosti.
Padák je kruhová plachta různého rozměru, ušitá z lehké, ale pevné látky. Umožňuje rozmanitou manipulaci. Při hře s padákem se rozvíjejí sociální dovednosti a vztahy, pohybové a manipulační schopnosti, prostorová orientace, zlepšuje se uvědomělé ovládání vlastního těla, koordinace pohybů, kooperace.
JAZYKOVÝ BLOK
(angličtina s Mortimer English Club)
Děti se s angličtinou setkávají a postupně si ji osvojují v reálných a přirozených souvislostech každodenního života. Opakované přiřazování určitých výrazů k situacím kopíruje způsob osvojení mateřského jazyka a ukazuje se tak jako nejpřirozenější a nejefektivnější metoda výuky cizího jazyka. Výuka je obohacena o spoustu básniček, říkadel, písniček, her – pohybových i didaktických
KREATIVNÍ BLOK
(malovánek, tvořínek, keramika, modelování, vařeníčko,)
Děti si osvojují nejrůznější výtvarné techniky; malování, kreslení, modelování, lepení,
koláže, obtisky a tisk, ubrouskovou techniku atd. Prostřednictvím výtvarné tvorby rozvíjíme fantazii, kreativitu, tvůrčí schopnosti dětí. Využívají se klasické výtvarné materiály, ale i netradiční, jako jsou přírodniny nebo zbytkový a odpadový materiál.
Jedenkrát měsíčně se děti setkávají s prací s hlínou a tvoří předem daný výrobek vyplývající z tematiky měsíce. Cílem keramiky je děti seznámit s netradičním materiálem a práci s ní, především však rozvoj jemné motoriky.
Každý pátek dopoledne se děti stanou kuchaříky. Objevují svět všech chutí a poznávají, jak se z různých ingrediencí vykouzlí chutná svačinka, kterou ochutnají hned odpoledne. Cílem je seznámit děti i s různými druhy surovin a obeznámit je s postupem práce.
HUDEBNÍ BLOK
(zpívánek, hra na hudební nástroje,)
Aktivní vnímání a bezprostřední prožívání přiměřených hudebních podnětů kultivuje dětskou duši. Cílem je nejen hrát a zpívat, ale také se učit naslouchat. Rozvíjí se tím cit a fantazie. Hlavním cílem je rozvíjet pozitivní vztah k zpěvu a hudbě, rozvoj rytmizace, hudební paměti a sluchu, osvojit si správnou techniku a zručnosti hrou na dětské hudební nástroje a rozvoj schopnosti uplatňovat v hudebních činnostech pravidelnou rytmickou pulzaci.
PŘÍRODOVĚDNÍ BLOK
Cílem je poutavým a zajímavým způsobem v dětech vzbudit zájem o krajinu, duši domova a přírodu jako celek. Prostřednictvím osobních zážitků a zkušeností se děti seznamují s přírodou každý den jako integraci s jinými edukačními bloky.
Za neoddělitelnou součást přírodovědného bloku se považuje ochrana životního prostředí, s čím souvisí zkrášlování okolí zařízení péče o děti a třídění odpadu.
Děti se učí pravidelně starat o něco živého (kytky, bylinky, zeleninu…). K těmto účelům je na zahradě zařízení je vytvořená “Mikešova zahrádka”.
DRAMATICKO-ESTETICKÝ BLOK
(hra v roli, improvizace, rozvoj komunikace, divadelníček)
Jde o propojení dramatických, hudebních a výtvarných i hereckých prvků. Dramatická výchova rozvíjí osobnost, komunikaci a zlepšuje vztahy mezi dětmi. Cílem je rozvíjet u dětí estetické cítění, navozovat situace, které je možné dramaticky znázornit a tím rozvíjet schopnost vcítit se do role jiné osoby.
Obsah jednotlivých bloků se opírá o konkretizované tematické oblasti, které jsou všeobecně rozpracované do měsíčních témat:
ZÁŘÍ – Vítejte ve školce!
Moje prázdniny
Já a moje školka
Pravidla ve třídě
Já a moje rodina
ŘÍJEN – Podzim čaruje
Co děláme celý den/rok
Ovoce a zelenina
Barvy podzimu
Volně žijící zvířata
LISTOPAD – Foukej, foukej větříčku
Materiály (vlastnosti a předměty)
V lese
Mikuláš
PROSINEC – Vánoce
Bílá zima
Vánoční zvyky a tradice
Vánoční besídka
LEDEN – Sportujeme
Zimní hry a sporty
Povolání
Sníh, led, mráz
ÚNOR – Masopustní
Moje tělo a zdraví
Masopustní zvyky a tradice
Karneval
BŘEZEN – Jarní
Jaro se probouzí
Jarní kytičky
Domácí zvířata
Velikonoční zvyky a tradice
DUBEN – Dopravní
Bezpečnost na silnici
Dopravní prostředky
Třídění odpadu
KVĚTEN – Májový
Do pohádky
Mých pět smyslů
Hmyz
Letní hry a sporty
ČERVEN – Hravý
Svět kolem nás
Planety a vesmír
Zvířata v ZOO
Jednotlivé oblasti výchovy a péče se v rámci celého roku prolínají, vycházejí z aktuálních a individuálních potřeb dětí, jejich věku a jejich rozvojových možností.
V Tehově 1.3.2022
Miluše Ketzlová – ředitelka
Kontaktní formulář